Friday, June 18, 2010

Apa yang Kau Akan Rasa Kalau Ketenangan Tiada?

I Felt Pain In My Heart. Do You Know Why? | Gaara Of The Desert

Ketenangan aku hilang. Bersama-sama mood aku dia menghilang termasuk mood nak bukak blog aku sendiri. Malah sifat aku yang cool pun dah hilang. Kosong dan tak bermakna tanpa dia. Damn It !! I hate this feeling. Something is coming but I still can't feel what was it. Could it be something bad or something unexpected?

Ketenangan itu tidak kelihatan.
Tidak berzahir untuk ku pegang.
Namun dapat aku rasainya.

Ketenangan itu misteri.
Kadang kala lebih sukar mencari ketenangan dalam kesunyian.
Kadang kala ianya muncul dalam kebisingan musik-musik techno yang membingitkan telinga sesetengah manusia.

Ketenangan itu petanda.
Tanpa dia, aku berasakan sesuatu petanda yang buruk.
Seperti petanda setahun yang dulu.

Ini bukan puisi mengenai blog aku dikutuk atau takde visitor. Ini bukan puisi mengenai putus cinta bila direject aweks. Ini bukan puisi kecewa tak dapat blogwalking. Ini bukan puisi apa-apa langsung mengenai orang lain. Tetapi ini gerak hati aku. Bila ketenangan tiada disisi, bermakna sesuatu akan terjadi. Sesuatu yang masih tak pasti.

Dan aku masih tertanya apakah makna kepemergian "ketenangan" dari aku ketika ini. Seseorang!! Tolonglah beri aku nasihat atau sokongan. Aku masih keliru.

gerak hati = anugerah yang dikurniakan kepada seseorang untuk merasai petanda sesuatu yang bakal terjadi.

p/s :  I believe in my instinct. How about you?

43 comments:

  1. ketenangan itu pasti ditemui bila bersamaNYA..

    hanya kepadaNYA kita berserah..

    ReplyDelete
  2. nak bagi nasihat pun aku tak pandai tapi klu rasa kosong tu...kadang2 g jalan sorang2 tgk orang lalu lalang bole buat kita buang rasa bosan tu ... klu aku lah masa dulu2...skrg dah lama tak rasa camtu...
    ke sebab jodoh nak sampai...hehe...doakn yg baik2 je la eh...

    ReplyDelete
  3. assaluamaikum..ketenangan aku pun hilang juga. Rasa resah dan gelisah..mungkin aku paham perasaan ko.. hurm..

    ReplyDelete
  4. dpt ketenangan plus kegembiraan bila melayan si comel :)

    ReplyDelete
  5. Bila jiwa bersih hati tenang..
    lebih tenang bila mengadapNya.. :)
    (menarik nafas panjang... lepas... tenang bila senyum... )

    ReplyDelete
  6. macam cikgu isza cakap..ketenangan tu boleh diperoleh jika kita selalu bersama-Nya..

    banyakkan berzikir,berdoa,membaca al-Quran dan yang paling utama jangan sesekali meninggalkan solat..insyaAllah ketenangan tu akan diperolehi..

    peringatan untuk diri sendiri juga..=)

    semoga kita tak jauh dari-Nya..^_^

    ReplyDelete
  7. mengadu pada DIA
    insyaALLAH hati tenang

    ReplyDelete
  8. knape ni??doa byk2 lah, smoga hati tu tenang..

    ReplyDelete
  9. Zoro.. Dekat padaNya.. Moga ketemu ketenangan yang dicari.. =)

    ReplyDelete
  10. @ cikgu isza,
    thx cikgu atas nasihat.. =) really appreciate it..

    @ Mario,
    mungkin jodoh nak sampai atau juga jodoh sedang bergelora.. huhu.. thx atas tips.. rasa nak berjalan gi pantai lah.. huhu... malam nie nak gi lah...

    @ Amir Izzat,
    ye ker? hmm.. mungkin kau je yg paham perasaan aku.. :)

    @ meowwmania,
    tiada si comel disini.. kalo ada pon pasti lari sebb ketakutan T_T

    @ kella,
    thx sgt2... thx.. really mean it..

    ReplyDelete
  11. @ MiSs TuLang,
    thx banyak2 MiSs TuLang.. really need backup now..

    @ Lya Colours,
    thx..

    @ sarah shafie,
    huhu.. rasa x sedap hati jer.. sob sob.. T_T
    thx atas nasihat..

    @ FarhanaDr,
    thx to u...

    ReplyDelete
  12. kenapa ni zoro? ada apa2 terjadi ke?

    ReplyDelete
  13. tenang ...
    apa rasa tenang?
    wa pnh tanya soklan ni kat abah wa ..
    wa mau jawapan ...


    berjalan dlm indah dunia yg bakhir sunyi.
    di antara mula dan hujung tu ada tenang.
    antara sujud dan di antara garisan masa.


    kembali pada Dia.


    >>___<<


    zoro, big hugs.

    ReplyDelete
  14. @ chybee,
    nothing happen.. yet...

    @ Frodo Baggins,
    thx Frodo.. big hug for u too... ='(

    ketenangan adalah dimana masa kita mampu berbuat apa2 dgn sewenang2nya tanpa hati berbisik untuk menghentikan kita samada dari berbuat apa2 termasuk tidur...

    ReplyDelete
  15. woh...ouch..macam saket je dgr..saket ke..? takut pun ade...hehhe..biase la tuh..pasang surut kehidupan..

    ReplyDelete
  16. brother.. kau rindu aku tak? hehehehe

    kalau hati akutiada ketenangan lagi,
    aku akan call mak aku dan borak sampai dia ketawa, lepas tu aku beri salam
    dan aku dapat rasa ketenangan itu dtg kembali sedikit..

    kedua.. aku solat duha waktu pagi dan berdoa agar berilah aku ketenangan yang sgt indah..

    insyaallah kau akan rasa keindahan itu...

    take care dan happy selalu

    ReplyDelete
  17. aipp..aipp..
    x tenang otak kau..tu yg visiter n follower dok pot pet tu ape..

    ade jer kan nk ngada2..
    come zoro..come to mama..hak3..

    p/s: aku percaya pada instinc..klau x sedap ati..aku xkn do it..hak3..bnyk gile komen entry ko..hak3..pengikut bnyk..bgus..tra-fiQ aku pun nek sekali..hak3..

    ok2..ade award tuk awak..g amik..nk aku pos bley gak..tpi ade tax ckitlah..hak3..

    ReplyDelete
  18. zoro...

    aku kan ade...hehe

    jom dating..ohh tak boleh nanti lagi tak tenteram kan...hehe

    rilex okey...

    dekatkan diri dengan tuhan...=)

    aku tak sangka aku komen cenggini kat belog ko...hehe

    ReplyDelete
  19. aku tenang bila tgk blue
    hang jgn otak kuning
    huahahaha

    ReplyDelete
  20. aku rasa geli geleman bila frodo bg hug...aku bg tisu...hehehe...nangis puas2..hahaha

    cuba ko cari ketenangan kaedah dunia...jalan2 buang masa...tengok wayang etc...aku tau ko mesti biasa dengan sejadah...teruskanlah dekat denganNya...in same time...keluar lihat dunia...buang masa dengan kawan2...pi melancong tapi bukan melencong ya...hehehe

    @yuE
    ajak lah aku...hehehe...

    ReplyDelete
  21. kosongkan pemikiran anda dan fikir sesuatu yang nyaman atau sedap mata memandang. pasti anda akan berasa senang sekejab....

    ReplyDelete
  22. emmm aku malas nak baca komen2 kat atas, so tak tahu la kalau dah ada yang bagi nasihat ni:

    Ketenangan ada di sini, tak jumpa kerana kau tak mencari...
    Kebahagiaan tersirat di hati, tak rasa kerana kau tak menghayati...

    Ingat Allah, hati akan tenang, insyaAllah...

    Semoga Allah melimpahkan cahaya ketenanga di dalam hatimu...

    p/s: aku juga turut mempercayai gerak hati sendiri =)

    p/s2: Gambar Garaa tu sangat comel, i like it! (''.)

    don't be sad okay...

    ReplyDelete
  23. salam..

    kenapa ni..?patutlah lama xnmpk..carilah ketenangan yg dicari..semoga ianya dpt memberi ketenangan dlm hidupmu..

    tot mau kamu ceria2 spt dulu..dun be sad..
    smile :)

    ReplyDelete
  24. Ya Allah, betapa sedihnya aku hari ini...

    "Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman"

    [Ali Imran : 139]


    Kepada siapa boleh aku berharap?

    "Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain drNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal"

    [At Taubah : 129]



    salam, bro!
    erm, setiap sesuatu ada hikmahnya...
    kadang-kadang mgkin kita x sdar....
    just hargai apa yg ada...
    carilah ketenangan tu dgn sebaiknya...
    cuma, ada gak ketenangan yang melekakan...
    hati-hatilah slalu...
    moga2 dipermudahkan selalu....
    skadar suatu perkongsian...

    ReplyDelete
  25. Saya sentiasa berdoa diberi ketenangan yang sangat menyenangkan

    ReplyDelete
  26. orang yang sentiase tenang, mesti orang yang sentiase memaafkan orang lain kan ;), sebab tak perlu nak sakit hati dan pikirkan perkare buruk orang buat kat kite....

    ketenangan milik Allah, dier yang berhak kurniakan kepade yang layak, kite hanye mampu berharap dan berdoa agar menjadi yang layak ;)

    ReplyDelete
  27. apabila ketenangan itu hilang,
    mengadulah pada Yang Maha Esa.
    solat istikharah dan berdoalah.
    InsyaAllah pasti mendapat petunjuk.

    ReplyDelete
  28. zoro..ilek der..
    meh kite g all blue cari ikan..
    aku masakkan spesel utk tenangkan hati ko..
    hehe..

    ReplyDelete
  29. try la pergi bercuti ke..
    cari balik ketenangan yang hilang tu :)

    ReplyDelete
  30. hoho.. komen.. berjela~ hmmm... ayat zorro.. makin hebat! hehehe :))
    yeah. percaya pada instinct,kalu rasa xsedap hati dont go on.. huhu.. cheer up =))

    ReplyDelete
  31. gwa rase byk kali perasaan ni
    macam roller coaster

    STYle!
    gyahahahahah!

    ReplyDelete
  32. .eh gaara?
    .name ikan bf i gaara
    .dlm katun ape ek? naruto ek
    .kuikuikui~

    ReplyDelete
  33. banyak-banyak kan ingat Allah ... minta pertolongan daripadanya

    ReplyDelete
  34. zoro
    mungkin kamu perlu dktkan diri ngan Allah
    slalu jgak hasni rs mcm ni
    yah
    mgkin kt terlalu jauh dengan Dia
    arap ketenangan mu kembali:-)

    ReplyDelete
  35. @ mizzbutterfly,
    x.. bukan sakit... mungkin sebb teringatkan beban yang ditanggung.. huhu.. exam, duit n pertandingan.. huhuhu~

    @ siti murni ishak,
    thx u very much sebb ingatkan.. =)

    @ Nur
    wah.. lama x jumpa.. mana menghilang.. hehe.. bab kol mak tue mmg setuju.. tapi kadang2 rasa kesian bila mak terpaksa berkongsi masalah dgn kita.. hehhee.. hm.. tips kedua tue.. thx sgt2.. =)

    @ firdaus khalid.com,
    haha.. follower nie adalah kawan2 baik aku da... sebb diorang ni sudi beri aku nasihat n sokongan yg banyak.. =) hehe.. bangga dapat diorang.. hang pon x terkecuali.. :D

    @ @yuE,
    hehe.. ada2 je ko nie kan? hehe.. jom lah nnti2.. bila2 masa sempat, kita semua buat gathering.. =)

    ReplyDelete
  36. @ Wan Perlis,
    tgk blue?? damn.. ini ajaran sesat.. hahhaa.. sori2.. aku paham.. kau suka biru kan? adakah ianya bermakna laut?

    @ Sir Marcello,
    frodo bagi hug sebagai kawan2 jer.. x lebih.. hehehe.. erm.. cara kau amat berkesan.. thx.. ehhe..

    erm.. jual minyak nmpak bro? hahaha...

    @ Matyan,
    apasal aku baca ayat hg jadi mcm bahasa indon? hahaha.. xpelah.. :D

    @ nur_nj,
    thx atas nasihat.. =) hehe.. baru tahu ada juga org yg sama dgn aku. hehe.. gaara sgt comel masa kecil.. sama cam aku. :P

    @ tot tot kecik,
    thx.. skg dah ceria sikit dah.. =)

    ReplyDelete
  37. @ DzuLagiL,
    thx bro.. akan aku berhati2.. hmm.. thx atas perkongsian... buat aku berfikir panjang...

    @ El-Zaffril,
    thx atas doa.. =)

    @ Nur -al- Ain,
    thx banyak2 ain.. betul apa yg ain cakap semua tue. thx.. =)

    @ ♥ana j♥,
    akan ku buat.. thx banyak2.. hehe.. =)

    @ sanji,
    hehe.. aku sangat sukakan masakan kau sanji.. jom kita pi.. haha.. thx for cheer me up ! ^_^

    ReplyDelete
  38. @ Mr.Z,
    xleh bercuti.. skg musim exam.. hari khamis nie je paper.. huhu.. takut x? =P

    @ Siti Fatimah Nabihah,
    haisshh.. mana ada hebat.. ayat biasa jer.. hehe..

    @ hellioz,
    kau mmg la hellioz.. kau jiwang pemberontak.. aku jiwa keamanan.. tapi kalau ada peperangan, aku mesti join.. stakat mnegakkan apa yg dirasakan benar.. hahaha. =)

    @ intanurulfateha ❤,
    yup.. dalam anime Naruto.. Ayue suka la sgt dgn naruto nie.. hak2..

    @ touyakaruma
    thx atas nnasihat bro.. =)

    ReplyDelete
  39. @ Ann,
    i ingat u.. u je x ingat i.. mentang2 dah ada wp.. hahaha.. gurau jer.. =)

    @ hasni,
    thx hasni.. betul tue.. kadang2 zoro rasa jauh dariNya.. munkin ini petanda supaya kita kembali kepadaNya. Hm.. hanysa satu nikmat yg ditarik dan kita dah x mampu berbuat apa2.. maha suci allah.. Dialah yg berkuasa.

    ReplyDelete
  40. ermm..kalo rasa jauh dari-Nya jalan yg terbaik adalah baca al-Quran disamping solat 5 waktu...:(

    ReplyDelete
  41. @ NiZaM Limited,
    thx nizam atas nasihat.. =)

    ReplyDelete

Pendapat korang adalah amat dialu-alukan.