Monday, May 10, 2010

Aku Suka Namun Aku Pening

Korang tahu blogwalking? Aku pasti korang tahu sebab dengan blogwalking  kita dapat mencari maklumat-maklumat baru dari blogger yang kita tak pernah jumpa lagi. Almaklumlah, setiap blogger adalah unik dan ada gaya tersendiri. Tahniah kepada korang sendiri kerana menjadi blogger yang unik. Hehe..

Dari blogwalking, aku dapat mencari blogger-blogger yang berkualiti dan membaca apa yang diorang kongsikan dan termasuklah korang yang aku follow sekali. Tetapi semasa proses menjejaki blog korang, tak ketinggalan juga beberapa blog yang agak kurang selesa. (Bagi aku je.. Korang tak kot)

Disebabkan aku sentiasa merasakan bahawa "Sharing is Caring" didalam dunia blog nie, aku membuat keputusan untuk sharing dengan korang tentang apa yang aku caring pasal blog korang.


Aku suka namun aku pening.

Berikut adalah senarai beberapa perkara yang akan membuatkan aku kurang selesa ketika Blogwalking ke blog kengkawan yang lain.

 1. BUNYI LAGU DARI BLOG

Sememangnya aku akan rasa pening dan akan tutup sound laptop aku bila ade lagu dari blog yang berbunyi. Tak salah sharing lagu yang korang suka kerana kebanyakkan lagu yang dipasang memang aku minat pon. Cuma yang susah apabila blogwalking, aku suka bukak tab banyak-banyak. Bila berbunyi, semua lagu dari setiap blog aku masuk akan berbunyi sama. Bercampur baur dan pening. Fuhh!! edit* Aku seriusly tak kisah kalo lagu korang ade button pause.. Hehe.. Jgn marah ek kawan...

2. TULISAN WARNA WARNI

Amat melegakan bagi aku bila membaca perkataan yang dihighlightkan sebab mudah untuk aku cari balik perkataan itu bila dah selesai baca. Tapi agak sukar kalau terlampau banyak serta ditambah tulisan yang sekejab kecil sekejab besar. Mana nak cari nie. Penat nak baca balik.

3. HANYA TULISAN, TULISAN DAN TULISAN !

Seumpama baca kitab lama yang cuma versi tulisan melayu, aku pasti akan mengantuk dan penat mata membaca. Harap-harap adalah sedikit gambar untuk tatapan mata nie. Lagi bagus gambar awek-awek cun. Haha!! Gurau jer.. (Jangan terlampau banyak gambar pulak ok!?) Kecualilah entri tersebut memang mengenai info yang berguna. Coz I like it bebeh!

4. SUSUN SIDEBAR ATAU WITGET DENGAN KEMAS

Sila letak iklan dengan sempurna. Kalo ada niat untuk mengambil upah memasang iklan di blog lagi aku suka. Cuma janganlah serabut mata memandang takut-takut aku akan tersalah membaca iklan tanpa menyedari hasil tulisan korang sebenarnya adalah disebelahnya.

5. INFO SAH ATAU TAK?

Kalau rasa ragu-ragu tentang sesuatu info yang bakal korang post, sila buat research dahulu dan dapatkan jawapan yang tepat, ringkas lagi padat. Bukan ape, kalo boleh aku tak nak diketawakan andai kata aku salah sampaikan maklumat kepada manusia-manusia yang lain lebih-lebih lagi dari blog korang yang popular gitu. Kan?
~ TAMAT ~

Hanya itu saja apa yang aku nak kongsikan dengan korang. Walaupon simple matter, tapi andai korang lakukan, aku pasti blog korang akan jadi lebih mantop lah !!

p/s : Mengata kat blog orang. Ntah-ntah blog aku pon sama. Apa kata korang lak komen blog aku nih? Hehe

21 comments:

  1. patut la blog ko xde lagu. hik hik hik
    mesti masa ko masok blog aku pon ko tutup sound kan. muehehehe
    xpe masing2 ada pendapat.

    ReplyDelete
  2. maaf la....belog saya ada lagu
    hehehhehe

    ReplyDelete
  3. eh.. jgn salah paham.. bukan marah kat korang tau.. hehe

    ReplyDelete
  4. alaaaaaa..pe kate tuan zoro bukak blog satu2..jgn byak2 tab..kihkih..hehe..sbb blog aku pn ade lagu( nk soh zoro try dgr lagu 2)..pastu entry suke letak kale byak2 woo..kdg2 la..xsalu pon..hehehe..pe2 pn..nice entry..sgt sempoi la..ske3..:) hoho..follow u back kawan.. :)

    ReplyDelete
  5. yela ...betula la tu...apa pendapat ko blog aku?ok ke?serabut tak?

    ReplyDelete
  6. em..bagi sis..sis tak suka blog yg ada lagu; bab pic tu..sis setuju..layak bubuh 1...kecuali kita nak sher apa yg kita lalui ke tempat2 yang kita pi..sekurangnya kawan2 nampak kat mana tempat yang patut di ikuti atau tidak..

    setuju tak?...apa pula komen tentang blog sis?..
    nak tahu gak..................tak beritahu sis majuk
    kikikikik

    ReplyDelete
  7. lagu kalau yang sedap dgr takpelah, ni skali kua lagu damdumdammm boleh rosak speaker trus cepat3 carik blog mana n pangkah. kalo aku off sound naseb baek lah kan. :)

    ReplyDelete
  8. aku tak suka gak letak lagu. letaklah kuih melaka ke apam balik ke kan. hahaha.

    ReplyDelete
  9. setiap kali aku buat pasal isu semasa, aku akan pastikan aku letak link yg berkenaan agar maklumat adalah betul dan tepat seperti laporan akhbar

    ReplyDelete
  10. maaf ye...
    nk bg pendapat sikit..
    almaklum la namapun manusia..pelabagai citarasa..
    mcm saya..buh lagu yg selesa tuk telinga saya..sebab setiap kali on je blog tuh,ada sesuatu yg menjadi halwa telinga saya..

    mcm saya juga..biasanya apa yg saya tulis berkisar ttg hidup seharian atau sedikit makluman tuk dikongsi bersama...
    sebab saya rasa lebih baik sedikit yg kita dapat kongsi dan kita panjangkan serta amalkan dari pada byk dapat tapi langsung satu pun tak sangkut kat kepala...

    alamakk!!!
    terpanjang lak..sori ek...hehhehehe
    nice knowing u...:)

    ReplyDelete
  11. seriously sy setuju dgn statement yg anda berikan diatas itu... (^^,)v

    actually, blog yg terlampau crowded dgn lagu, advertisement pn tak sedap gak org len nk masuk bkn pe bile dh masuk blog korg xde mood and nk bace pn x de mood. huhu.. maaf kpd sesiapa yg terasa..

    ReplyDelete
  12. maaf jwpn teka teki anda itu salah..sila cuba lagi..kekekkee

    ReplyDelete
  13. ko ngatak samak akuk kak?


    kakakaa

    ReplyDelete
  14. akak pun tak suka buka blog yg ada lagu..sama juga suka buka blog2 dlm byk tab..jadi nk membaca blog len jadi gangguan plak...
    oh ya..salam kenal ^_^

    ReplyDelete
  15. Nuraisyyah : hehe... ini hanya pendapat saya.. andai kata nur selesa dan ianya kemas, xde masalah buat saya =)

    Mario : Blog mr mario dah mmg kemas. Mantop ! =D

    Siti Ruhayu Ab Rahman : betol3! hehe.. blog sis pon ok de.. selesa dibaca.. terbaek lah !

    Hazirah al-Barakbah : Hehehe.. bagus2.. kita serupa =D leh kamcing nih..

    apih el nino : aku suka ayam goreng.. ko bagi la satu =P

    ReplyDelete
  16. BALI : salam kenal jua..

    sI tEDI : nice.. itu yang terbaek.. hehe

    Misz : hehe.. entri nie mengenai perkara yg saya kurang senang bila blogwalking dengan buka tabs banyak2.. bukan komen peribadi mengenai sesuatu blog.. anyway, thx for comment.. salam kenal =)

    Cik Kyla : setuju 100% hehehe...

    MISH LOLIPOP : Oh?! salah? alamakkkk... =(

    ReplyDelete
  17. Farid Fernandez : eh! bukan ngatak sama kamuk.. kamik x ngatak pada sapak2.. hehehe...

    Kniedaz : same.. kalo lagu dalam tue boleh pause, mmg x kisah kan? hehe.. salam kenal juga..

    'AQILAH : thx aqilah.. =)

    ReplyDelete
  18. menyampah aku tgok blog kau..huhuhu,

    ReplyDelete
  19. ferouk al-kouya : haha.. x apalah.. kalo nak menyampah pon aku x kisah.. =)

    ReplyDelete
  20. Apa maksud "ngatak" ..?


    Boleh saya tahu ..

    ReplyDelete

Pendapat korang adalah amat dialu-alukan.